Een van de meest onderschatte én lastigste onderdelen van het runnen van een bedrijf is diens communicatie met de buitenwereld. Dit bedoelt men letterlijk, in de vorm van klantenservice en klantrelaties, maar ook in de metaforische zin; het idee wat een bedrijf uitdraagt naar de wereld, en hoe het dit aanpakt. Bent u een werkgever die henzelf blijft afvragen hoe men de buitenkant, de verpakking, van uw bedrijf verbetert, zowel direct als indirect? Hieronder leest u een aantal tips om deze zaken gelijk aan te pakken. 

 

Indirect en subtiel 

 

Er worden volledige studies gewijd aan effectieve en succesvolle marketing. Dezelfde betekenis vangen in een kort artikel is een uitdaging, maar een die wij graag aannemen. Het belangrijkste bij de manier waarop een bedrijf zich indirect én qua marketing uitdraagt naar de wereld, is en blijft de kern. Waar zit de kern van uw bedrijf? Uit welke normen en waarden is het ontstaan; hanteert u nog altijd dezelfde ideeën; welke ideeën en boodschappen heeft u voor de wereld en wilt u dat uw bedrijf uitdraagt, in elke vorm van marketing? Wanneer een marketingstrategie wordt uitgedacht met de kern als, nou ja, kern en uitgangspunt, wordt alles niet alleen consequent maar ook behapbaar en benaderbaar voor een potentiële klant. De marketing is het visitekaartje van uw bedrijf; dit moet precies laten zien wie u bent, wie uw bedrijf is en wat het wil zijn en zou kunnen worden. Juist daarom is marketing zo belangrijk; niet enkel om klanten te werven voor uw bedrijf, maar juist ook om het te definiëren. 

 

Directe service 

 

Een van de belangrijkste stappen na een goede marketingstrategie, is de directe communicatie met de klant. Waar de marketing een klant kan interesseren, zal goede klantrelaties en service hen ook blij maken en ervoor zorgen dat hen tevreden vertrekt van de interactie met uw bedrijf. Een communicatieafdeling heeft echter veel om handen, dus hoe zorgt u er als bedrijfsleider voor dat alles zo gestroomlijnd en met zo min mogelijk stress verloopt? Simpel! Een telefoonservice lost alle mogelijke problemen op. Met een telefoonaanname service is er een uitbestede afdeling van de communicatie die enkel gefocust is op de klantervaring van uw bedrijf zo bevorderlijk mogelijk maken. Geen afleidingen, geen risico voor de andere afdelingen. Win-win, niet? 

 

De manier waarop uw bedrijf zich presenteert aan de wereld blijft een overweldigend en verrassend vraagstuk, maar met goede globale én directe communicatie hoeft u zich nergens zorgen om te maken.