Een schoonmaakbedrijf inhuren lijkt voor veel bedrijven een overbodige luxe. Je hebt immers personeel in dienst dat heus tussendoor het toilet wel even kan schoonmaken en de bureaus kan afnemen. Maar is dat wel zo? Wil je wel dat jouw personeel het eigen werk laat liggen om de boel eens goed schoon te maken? Door je personeel in te zetten op andere taken dan de eigenlijke werkzaamheden, kosten je mensen je meer geld dan ze opleveren. Een schoonmaakbedrijf inhuren is dan ook gewoon verstandig. Deze mensen weten precies hoe ze zo effectief mogelijk moeten schoonmaken en doen dat ook nog eens buiten kantoortijden.

Waar let je op als je een schoonmaakbedrijf wilt gaan inhuren?

De kosten zijn van belang

Je wilt niet te veel betalen voor het werk, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Om te beginnen kies je daarom een lokaal schoonmaakbedrijf. Een bedrijf dat in de buurt gevestigd is, waardoor de voorrijkosten tot een minimum beperkt worden. Ook de uren die gebruikt worden om schoon te maken kunnen flink in de papieren lopen. Het is dan vooral van belang dat de schoonmakers overal goed bij kunnen. Het zijn immers schoonmakers en geen opruimers. Spreek dus met je personeel af dat de bureaus opgeruimd zijn zodat de schoonmakers er goed bij kunnen. Ook over de schoonmaakmiddelen kun je afspraken maken. Neemt het bedrijf eigen schoonmaakmiddelen mee of dien jij te zorgen dat deze middelen beschikbaar zijn? Spreek ook goed af hoe vaak het schoonmaakbedrijf komt. Is iedere dag, één keer per week of één keer per twee weken genoeg? Ook dit telt mee in de kosten.

Wat doet een schoonmaakbedrijf wel en wat niet?

Over het algemeen vallen over alle werkzaamheden afspraken te maken. Maar meestal is een schoonmaakbedrijf er voor de grote(re) klussen. Het in- en uitruimen van de vaatwasser en het opruimen van de schone vaat zul je echt zelf moeten doen. De verdere werkzaamheden zullen ook te maken hebben met de tijd die een schoonmaakbedrijf mag besteden in jouw pand én de mate van vervuiling van jouw pand. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze eens in de maand je ramen lappen of alle deuren eens goed afnemen. Ook het uitruimen en goed schoonmaken van de kastjes in de kantine is een klus die niet wekelijks hoeft te gebeuren. Hiervoor kun je een roulatiesysteem opzetten in overleg met het schoonmaakbedrijf.

De dagelijkse werkzaamheden zullen vooral bestaan uit het schoonmaken van de toiletten, het afnemen van de bureaus, het legen van de prullenbakken en het stofzuigen en eventueel dweilen van de ruimte.

Hoe kies je het beste schoonmaakbedrijf?

Heb je besloten dat je een schoonmaakbedrijf wilt gaan inhuren? Dan moet je er wel nog even één zien te vinden. Vraag offertes op bij alle schoonmaakbedrijven in de buurt en nodig de meest interessante partijen uit voor een persoonlijk gesprek. Ook kun je natuurlijk de ervaringen van je collega’s en andere bedrijven in de buurt mee laten tellen. Het blijft echter van belang dat het in te huren schoonmaakbedrijf je een veilig gevoel geeft. Deze mensen zijn namelijk in jouw pand aanwezig als jij er niet bent.