Een van de moeilijkste onderdelen van het runnen van een bedrijf is en blijft de marketing. Welke strategieën wel en niet werken; daar zijn hele studies aan gewijd. In dit artikel pretenderen we dan ook niet om dé wijsheid in pacht te hebben—maar een aantal tips en trucs hebben we wel. Terug naar de kernwaarden van uw bedrijf, een marketingstrategie die precies werkt voor de normen waar u mee wil werken, een shopify webshop laten bouwen, noem het maar op! Laten we beginnen. 

 

Normen en kernwaarden 

 

De belangrijkste vraag die een bedrijfsleider henzelf kan stellen is de volgende: waar is dit alles begonnen? Welke kernwaarden zijn de pilaren geworden van wat nu uw veterane óf net-beginnende bedrijf is? Meestal kunnen die waarden en ideeën in één of een aantal woorden samengevat worden. Niet alleen is het goed om de kernwaarden van uw bedrijf sowieso goed in het vizier te hebben en ook regelmatig opnieuw onder de loop te nemen, maar het is ook nog eens een fantastisch begin voor een marketingstrategie. Marketing is namelijk niet alleen een manier om uw bedrijf aan de man te brengen en klanten te werven, maar ook nog eens dé methode om de dingen waar uw bedrijf voor wil staan en die uw bedrijf belangrijk vindt, naar buiten uit te dragen. Het visitekaartje, zowel letterlijk als in een meer filosofische, existentiële zin. Dus; waar staat uw bedrijf voor? Waar hangt u de vlag voor uit? 

 

Praktisch en direct 

 

Zodra u de normen en waarden opnieuw of voor het eerst scherp heeft, kan dit vertaald worden naar een marketingstrategie. De belangrijkste twee pilaren van elke strategie om uw bedrijf meer naar buiten te brengen zijn de volgende; consequent en bereikbaar. Een marketingstrategie die vanuit kernwaarden van het bedrijf is gemaakt is en blijft consequent; van logo tot de website (een shopify webshop laten bouwen is een echte aanrader!) wordt overal dezelfde sfeer doorgevoerd, wat de marketing meteen laagdrempeliger en toegankelijker maakt. Ook is bereikbaarheid een must; des te meer platformen, online en offline, uw bedrijf te vinden is, des te meer klanten zullen komen. Ook is klantvriendelijkheid een grote pilaar; eigenlijk net zo belangrijk als de rest.

 

Consequentheid, bereikbaarheid en klantvriendelijkheid; een marketingstrategie gebouwd vanuit de normen en waarden waar het bedrijf ook op is gebouwd. Zolang u dit implementeert, komt alles helemaal goed.