Sampling is de manier om je product aan de markt te brengen
Stel je eens voor. Je hebt maandenlang gewerkt aan het bedenken en het ontwikkelen van een shampoo bar: shampoo wat net in een flesje zit, maar eruit ziet als een zeepblok. Het is makkelijker mee te nemen op reis, beter voor het milieu en je doet er veel langer mee. Je bent helemaal tevreden met je product en wil het graag gaan verkopen. Maar hoe zorg je ervoor dat men kiest voor jouw product in plaats van dat ze hun shampoo in een fles blijven halen?
Sampling zou een goede manier zijn om je product aan de markt te brengen. Een groep promotiewerkers geeft een testproduct aan de doelgroep. Zo kunnen zij meteen gebruik maken van je product. Ze kunnen het zien, voelen, ruiken en ervaren. Sampling is ene eerlijk een directere manier van promotie en werkt daarom ontzettend goed.
Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat meer dan 80 procent van de Nederlanders sampling een prettige manier vindt om met nieuwe producten in aanraking te komen. Door er een samplingscampagne van te maken, kun je ook nog eens een grote en specifieke doelgroep bereiken.
Samplingscampagne
Zo’n samplingscampagne kan alleen als alle details kloppen. Begin met de conceptontwikkeling. Waar kun je het beste eens sample uitdelen? En hoe wil je dat eigenlijk gaan doen? Wat zijn de eisen van de promotiewerkers op de locatie zelf. Moeten ze bepaalde kleding dragen? Hebben ze een vaste tekst of mogen ze zelf zeggen wat ze willen?
Het is belangrijk om zichtbaar te zijn. De promotiewerkers vallen tussen de mensenmassa’s snel weg. Zorg daarom dat je een foodtruck, billboardwagen of stand hebt die opvalt. Het moet de aandacht pakken. Kleine samples betekent dat je veel opties hebt. Grote samples betekent dat je genoeg ruimte nodig hebt. Maar met alles is te werken en daarom is sampling goed promotiewerk.
Daarnaast heb je nog de uitdaging van cold sampling. Bij een shampoo bar is dit niet per se aan de orde, maar als je een frisdrank wilt gaan uitdelen, dan komt er nog veel bij kijken. Allereerst moeten de producten in het magazijn op de juiste temperatuur worden bewaard. Maar ook tijdens het uitdelen zelf mogen deze niet te warm of te koud worden. Dit kan worden opgelost door crushed ice, koelplaten en speciale koelboxen. Gelukkig maar, want de Quality managers of teamleiders doen nog weleens controles om te zien of de producten er goed bij liggen.
Promotiewerk bij jou in de buurt
Overtuigd dat sampling iets voor jou is? Er zijn een hele hoop bedrijven die dit voor jou aanbieden. Promotiewerk is iets wat overal kan worden gedaan. Stations, beurzen, events. Noem het maar op. Check dus snel welk bedrijf bij jou in de buurt promotiewerk aanbiedt en breng je product zo snel mogelijk aan de markt!